onsdag 3. februar 2010

26 desember - bryggedag





Jeg fant ut at det var like greit å droppe honning for å ikke komplisere første brygg.

Jeg kokte opp ca. 7 liter vann, og helte i to bokser Scottish export maltekstrakt det var på over 96 grader en god stund (20 min?) og vørteren kokte siste fem minutt. Jeg bråkjølte det ned til 36 grader i iskar før jeg helte det i gjæringskaret. Jeg etterfylte vann til 25L, da ble temperaturen på vørteren 14 grader, (burde være mellom 20-25). Gjæringskaret ble desinfisert ved at jeg fylte det med vann og et par korker kloring, og lot det stå en stund, deretter skylte jeg det med kaldt vann (slik at det ikke ble sterilt lenger, haha!). Jeg tilsatte gjæret ved å strø den tørt over i gjæringskaret på et sted, så ristet jeg karet til det sank ned i vørteren. Jeg ristet karet etter å ha satt på lokk med gjærlås. Jeg glemte desverre å måle FG. Nå skal brygget stå i 14 dager for gjæring.

Neste gang skal jeg løse opp gjæren i vann som har riktig temperatur. Og finne ut om det er nødvendig med netkjøling av vørter ettersom temperaturen blir lav raskt ved tilsetting av kaldt vann. Og jeg må huske å måle FG, ellers blir det umulig å finne ut alkoholstyrke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar