onsdag 3. februar 2010

13 januar tapping




Nå har brygget stått over 14 dager til gjæring og det er tid for tapping på fat/flaske. Jeg steriliserte alle deler med koking, og flasker ble vasket, lagt i klorløsning og deretter skylt og stekt i stekeovn ved 100 grader i 10 min. Fatet ble fyllt med vann ved at jeg koblet det til dusjslangen, og så tømte jeg fatet for vann med co2. Før fylling ble det skylt med kokende vann. Det er vanskelig å rense/desinfisere ringnesfat, blir nok overgang til Corneliusfat senere. Jeg brukte engangshansker hele tiden ved desinfisering og tapping, viktig med renhet! Jeg kokte opp sukkerlake for karbonering. 120 gram sukker og 3 dl vann. Det ble ca 4dl væske, derfor fylte jeg over 10ml sukkerlake med en sprøyte i hver flaske og resten på fatet. Jeg brukte hevert for å tappe over på fat og flasker. Nå skal brygget stå i 14 dager for karbonering. Jeg målte OG uten å få noe godt resultat pga skum i måleglass og hastverk, men jeg tror det ble ca OG 1020.
Fordi korkemaskinen jeg har ikke takler vanlige ølflasker så måtte jeg bruke coca-cola flasker og et par ølflasker med riktig hals. Må nok kjøpe en annen korkemaskin!
Neste gang skal jeg putte alt utsyr i oppvaskmaskin og bruke Starsan eller lignende desinfiseringsmiddel som ikke trenger skylles bort, og fylle opp gjæringskaret med alt utstyr og starsan-løsning. vasking/desinfisering er kjedelig herk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar